Уряд підвищив зарплати бюджетникам
Уряд підвищив зарплати бюджетникам
Кабінет Міністрів підвищив з 1 січня 2024 року зарплати бюджетникам через зростання мінімальної зарплати. Наступне підвищення відбудеться вже з 1 квітня.
Про це йдеться у постанові уряду від 12 січня 2024 р. № 23.
«Посадові оклади (тарифні ставки) з 1 січня 2024 року розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду — 3 195 гривень», — йдеться в документі.
До цього посадові оклади з 1 грудня 2021 року розраховувалися виходячи з посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду у розмірі 2 893 гривні.
Таким чином, базовий оклад підвищений на 10,4%.
Згідно із законом про державний бюджет України, з 1 січня 2024 року розмір мінімальної заробітної плати зріс із 6700 до 7100 гривень. З 1 квітня мінімалка зросте до 8000 гривень.
Від мінімальної зарплати залежать посадові оклади (тарифні ставки) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери. Після підвищення мінімалки пропорційно зростають і зарплати бюджетників. В уряді стежать за тим, щоб оклад працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки становив 44,5% від мінімальної зарплати.
Довідка :
• за даними Work.ua, у грудні середня заробітна плата зросла на 3% і склала 19 000 грн;
• інвестиційний банкір та фінансовий експерт Сергій Фурса вважає, що базовий сценарій передбачає продовження динаміки зростання доходів в Україні.
• за даними НБУ, пожвавлення економіки та сповільнення інфляції сприяли відновленню зростання реальних зарплат з ІІ кварталу 2023 року. Реальні зарплати відновили зростання не лише завдяки бюджетним виплатам, а й ресурсам підприємств.
Джерело: https://news.finance.ua/ua/uryad-pidvyshhyv-zarplaty-byudzhetnykam?utm_source=news&utm_medium=email&utm_campaign=15-01-2024
Євген Прокопчук: «Новий образ профспілки має народитися»
Євген Прокопчук: «Новий образ профспілки має народитися»
Обласна рада на сьогодні – це своєрідний штаб із вирішення найактуальніших питань різного спрямування. Досить помітна в цьому штабі діяльність первинної профорганізації. Наша розмова з головним фахівцем фінансово-господарського відділу, головою профкому Євгеном Прокопчуком – про напрямки профспілкової діяльності.
- Звісно, на першому плані діяльності і обласної ради, і первинки зокрема, - допомога ЗСУ. У чому вона виражається?
- Починаючи із часу повномасштабного вторгнення рф, працівники виконавчого апарату, окрім особистої допомоги рідним, знайомим, друзям, які вирішили захищати країну зі зброєю в руках або волонтерити, ще й долучилися до колективної допомоги ЗСУ через первинну організацію профспілки. Було вирішено не розпорошувати кошти, які акумулюються на рахунку первинки, як донати, а збирати на масштабні речі, такі, як генератори, тепловізори, амуніцію, дрони тощо. Це наш внесок у перемогу. Так, тільки працівники виконавчого апарату зібрали донатів зі своїх заробітних плат понад мільйон гривень. Один із найбільших зборів було оголошено у жовтні 2023 року, коли за мету було поставлено придбати БПЛА Шарк. Так профспілкова організація об'єднала навколо себе працівників багатьох сфер. До збору долучилися депутати, органи місцевого самоврядування, підприємства та установи. І знову маємо амбітний план – уже підписали договір і здійснили попередню оплату на літак із цього комплексу. А сума чималенька – 1,9 млн. грн. , але збір коштів триває. Обласна рада підтримує також волонтерський рух. З нагоди Дня волонтера нагороджували кращих волонтерів, які займаються посильною допомогою, як воїнам, так і переселенцям (розселяли їх та зігрівали). Зараз уже такої великої міграції, яка була раніше, немає, тому всі переключилися на підтримку ЗСУ. До речі, серед наших волонтерів був і польський благодійник, який, незважаючи на зрілий вік, з першого дня війни в міру своїх можливостей допомагав Україні і українцям вистояти: передавав гуманітарну допомогу (продукти харчування, медикаменти, постільну білизну...). І зараз продовжує свою доброчинну місію. До речі, його теж відзначили до Дня волонтера.
- На яких «китах» загалом тримається профорганізація обласної ради? Чи відчувають спілчани її вплив?
- Вважаю, головне, що в цих реаліях профорганізація є, діє, відповідно до законодавства, до нових викликів суспільства, оточення. Про неї знають, і це великий плюс. Охопленість членством – 99, 9 відсотка. Це теж плюс. Тримається вона на традиційних «китах»: єдність, солідарність, дієвість. На мою думку, найбільше значення цих слів проявляється саме у кризових ситуаціях, таких, наприклад, як сьогодні. І згуртованість навколо спільної мети – перемоги, це доводить. Тобто ми переконалися, що війна і мрія про перемогу згуртували не тільки спілчан, а усіх українців. Чи відчувають вплив? Так. Намагаємося підтримати спілчан у складних обставинах. На жаль, життя – непередбачуване, і у кожного можливо наступає потреба у моральній, матеріальній, психологічній підтримці. Профком не стоїть осторонь своїх членів. У нашій профорганізації є працівники, які перебувають у її рядах ще з 90-х – 2-тисячних років, а є й новачки, у яких ще немає ні досвіду, ні розуміння профспілкового життя, але вони з нами. Оскільки профспілка максимально об'єднує навколо себе, особливо у сучасних реаліях, то молоді люди долучаються свідомо. І справа не в тому 1 відсотку профспілкових внесків, які доводиться сплачувати, а в консолідації, згуртованості людей для вирішення певних потреб. До нас приходять освічені, кваліфіковані працівники, які не хочуть бути так званими білими воронами.
- Ви – молодий голова профорганізації. Як сприйняли довіру колективу, додаткове навантаження на громадських засадах?
- Якщо відверто, то це, певною мірою, з мого боку - альтруїзм, адже сьогодні далеко не кожен може виконувати якусь роботу за «спасибі», не чекаючи винагороди. Я думаю, що в майбутньому це буде плюсиком у мою карму.
- Що може сьогодні профспілка?
- На жаль, в умовах воєнного часу права профспілки, а значить і спілчан досить обмежені. Я маю на увазі на законодавчому рівні щодо члена профспілки, єдине зберігся захист на рівні виборних посад у профорганізаціях. Проте профспілка може об'єднати навколо себе групу людей і досягти певних результатів. Як приклад, це збори коштів для допомоги ЗСУ, підтримка членів профспілки, чиї рідні загинули під час захисту нашої держави, чи з інших причин, як морально, так і матеріально.
- Що можете сказати про колективний договір? Наскільки він ефективний?
- Насправді колективний договір у виконавчому апараті обласної ради діє ще з 2008 року... Але він змістовний, тож загальні засади діють і по теперішній час, незважаючи на зміну керівництва обласної ради. У планах було після загальних зборів наприкінці 2021 року оновити колективний договір, але війна внесла свої корективи. Можливо, це й на краще, що ми не встигли прийняти новий документ, адже протягом цього часу був прийнятий Закон про колективні договори, який набуде сили через шість місяців після завершення військового стану. Тобто оновлювати свій колдоговір уже будемо, враховуючи вимоги закону. Які гарантії зберегли сьогодні? І нині діє такий пункт: якщо день народження припадає на робочий день, то імениннику надається вихідний. Це здорово, людям подобається. Як на мене, це цінний подарунок від профкому і колдоговору. Керівництво ставиться до цього з розумінням і йде назустріч пропозиції профкому, адже працівник до свого святкового дня підтягує усі справи. Діє така умова колдоговору, як «не менше». Наприклад, мова йде про преміювання основних, базових складових. І тут прислівник «не менше» від певної величини відіграє, як на мене, велику роль – людина отримає гарантовану винагороду.
- Співпраця з головою обласної ради. Чи є порозуміння?
- Я очолюю первинну профорганізацію не так давно, з 2021 року. За цей період в облраді уже другий голова, який є членом профспілки. Це, я вважаю, є певним показником порозуміння. А загалом голова облради Юрій Дрозд підтримує усі профспілкові починання.
- На Вашу думку, яке майбутнє чекає профспілки?
- Без якісних змін на законодавчому рівні профспілкам у подальшому буде доволі складно, це стосується прав, гарантій тощо. Пояснити сьогодні молодій людині, у котрої немає досвіду роботи в органах, де діяла б профспілкова організація, що це таке і для чого вона створена, непросто. Розуміння профспілки у всіх закарбувалося в пам'яті ще з радянських часів. На сьогодні у більшості сформована думка, що профспілка – це інструмент, який забезпечує дозвілля, видає путівки чи святкові подарунки. Потрібно уже зараз формувати нове профспілкове бачення. Профспілка – це в першу чергу захист прав спілчан у широкому і вузькому значенні. Що чекає профспілку після завершення війни, зараз говорити зарано, але в тому, що цей орган, який здійснює представницьку місію трудового колективу, буде, я переконаний. Єдине, що потрібно – це чітко визначити його функції та повноваження. Іще раз підкреслюю: потрібні зміни у законодавстві, щоб профспілка жила за своїми чіткими правилами і закріпилася законодавчо, як паралель до адміністрації. Тоді вона набуде повноваження і матиме суттєвий вплив на різних рівнях. Ми рухаємося в Євросоюз, у правовому полі, тож законодавча база має бути ключовим провідником у цьому плані. Тоді з профспілкою рахуватимуться, її вимоги будуть виконуватися. Якщо у профспілку приходять молоді люди, то, безумовно, новий образ профспілки у найближчій перспективі має народитися.
Віктор Федотов,
Голова обкому профспілки
працівників державних установ
ФПО – Герасимовій
ФПО – Герасимовій
Шановна Ганно Олегівно!
Прийміть найкращі вітання-побажання з нагоди Дня народження!
Багато років Ви незмінно торуєте стежку до «Укрпошти», до обраного серцем робочого місця і виконуєте високу місію: захищаєте права та інтереси спілчанської родини підприємства. Ви стали для них підтримкою, опорою, рятівною соломинкою у складних обставинах, за що Вам велика дяка.
У цей непростий для України та українців час бажаємо і далі упевнено вести обласну організацію профспілки поштовиків Кіровоградщини правильним соціальним курсом. А для цього потрібне здоров'я, чого Вам і бажаємо. Щастя Вам – професійного і особистого, сили – моральної і фізичної, удачі – у великих і малих справах! Поваги Вам від колег, любові і порозуміння від рідних та близьких! Нехай кожен новий день приносить Вам радість і натхнення, а мир і злагода супроводжують Вас завжди і у всьому! Хай сторицею повертається до Вас доброта, яку Ви випромінюєте зі свого серця!
Крокуємо до перемоги разом!
З повагою
Голова ФПО Максим Баланенко
Шановні колеги, спілчани, усі жителі Кіровоградщини!
Шановні колеги, спілчани, усі жителі Кіровоградщини!
Щиро вітаємо Вас із
Різдвом Христом і прийдешнім Новим роком!
Ці чудові свята ми зустрічаємо з надією на краще майбутнє, на мирний 2024 рік, на перемогу!
Рік, що минає, був сповнений нових випробувань і став ще одним іспитом на міцність та згуртованість українців. І водночас це був рік, який допоміг нам зрозуміти, що є справжньою і найбільшою цінністю – це людське життя.
Нехай ці обнадійливі свята принесуть багато щастя та доброї долі, а Різдвяна зірка освітить шлях у майбутньому. Зичимо родинного тепла, щирих посмішок, позитивних моментів та найскорішої перемоги! Бажаємо, щоб у кожну домівку завітала радісна переможна коляда! Хай прийдешній рік подарує мир і спокій, нові можливості для розвитку та зростання, а весь наш народ об'єднається у спільному прагненні - будувати сильну, незалежну державу і щасливе майбутнє для дітей та онуків!
З повагою
Голова ФПО Максим Баланенко
Складна ситуація стимулює до активніших дій
Складна ситуація стимулює до активніших дій
Президія Федерації профспілок Кіровоградської області розглядала на своєму засіданні питання «Про основні завдання колективно - договірної роботи на 2024 рік», неспроста. Складна ситуація в економіці у зв'язку з повномасштабною російською агресією завдає нищівних ударів існуючій системі соціально-економічного захисту працівників. І це, як зазначив голова ФПО Максим Баланенко, спонукає профспілкові організації області всіх рівнів до активнішого використання колдоговірної роботи з метою збереження робочих місць, недопущення різкого зниження рівня оплати праці, соціального захисту працюючих. Не секрет, що сьогодні колективно-договірна робота стала незамінним інструментом регулювання соціально-трудових відносин, який надає можливість пом'якшити негативні соціальні наслідки для працівників, зберегти трудові колективи. За даними членських організацій ФПО на підприємствах і в установах, де діють профспілкові організації в 2022 році укладено і діють 876 колективних договорів. Колдоговорами охоплено 56 817 працівників.
І це не просто цифри - переважній більшості первинних організацій профспілок вдалось домовитись з роботодавцями про встановлення в колективних договорах мінімальну місячну тарифну ставку на рівні чи вище рівня визначеного галузевою угодою, зберегти витрати спрямовані на соціальний захист працівників, охорону праці. Проте проведення бойових дій на території України спричинило спад економіки, неприбутковість підприємств, відсутність державного фінансування та договірних робіт, порушення логістичних ланцюжків, втрату постачальників та ринків збуту продукції, відсутність сировини... Впливає на стан економіки також відсутність кваліфікованих кадрів через мобілізацію працівників підприємств до лав ЗСУ та територіальної оборони, відтік спеціалістів за кордон та в західні регіони України Усі ці чинники у свою чергу негативно відбиваються і на ефективності колдоговірної роботи.
Воєнний стан також вніс свої корективи у чинне законодавство у сфері колективно-договірного регулювання. Так, ЗУ від 15.03.2022 №2136 «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» роботодавцям надано право ініціювати зупинення дії окремих положень колективного договору. Окремі з них, керуючись цим правом, призупиняють деякі виплати матеріального заохочення , тривалості робочого часу, відпусток, припинили перерахування коштів на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу.
За результатами профспілкової звітності лише 106 (12%) первинних профспілкових організацій отримують такі кошти. Особливо неприйнятна ситуація у бюджетних організаціях, де такі кошти практично не перераховуються. Допускаються порушення норм колдоговорів щодо строків виплати заробітної плати. Сприяють цьому і дії влади, яка продовжує систематично просувати зміни до законодавства про працю, спрямовані на дерегуляцію трудових відносин, ущемлення трудових прав працівників та позбавлення їх права на профспілковий захист, звужує переваги колективно-договірного регулювання.
Президія ФПО постановила звернутись до сторін соціального діалогу з пропозицією про проведення в I кварталі 2024 року засідання обласної тристоронньої соціально-економічної ради, на якому розглянути питання про стан колдоговірної роботи в області та шляхи її поліпшення, а з метою підвищення ефективності колдоговірної роботи застосовувати угоди про співпрацю з обласними представництвами Пенсійного фонду України, Національної служби посередництва і примирення, Держпраці, обласним центром зайнятості.
Члени Президії ФПО розглянули також основні завдання колдоговірної роботи на 2024 рік. Максим Баланенко зазначив, що аступний рік виставляє перед профспілками нові вимоги до колдоговірної роботи, зобов'язує регулювати чимало питань, які не регламентуються діючим трудовим законодавством. Керуючись рекомендаціями ФПУ, профоб'єднання Кіровоградщини розробило власні і пропонує враховувати їх при укладанні чи внесені змін до колдоговорів на новий термін. При цьому він наголосив, що необхідно врахувати виконання у повному обсязі наданих профспілкам законодавчих повноважень щодо представлення і захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок.
Під час засідання Президії її члени розглянули конкретні завдання колдоговірної роботи щодо збереження і створення робочих місць, оплати та охорони праці.
У засіданні взяли участь Світлана Соломаха, заступник директора департаменту економічного розвитку та торгівлі обласної державної адміністрації - начальник управління економічного розвитку та стратегічного прогнозування, Наталя Кіртока, начальник відділу праці та зайнятості населення департаментy економічного розвитку та торгівлі обласної державної адміністрації, Юрій Шарпінський, заступник начальника головного управління Пенсійного фонду України в області, Наталія Коваленко, заступник начальника відділу перевірки правильності розрахунку розміру страхових виплат у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності Головного управління Пенсійного Фонду України в області, Олена Хіміч, начальник відділу з питань праці Західного регіону Управління інспекційної діяльності в області Південно-Східного Міжрегіонального управління Держпраці, Світлана Кравцова, в. о. начальника відділення Національної служби посередництва і примирення в Херсонській області, Олена Плахотнюк, головний спеціаліст відділення Національної служби посередництва і примирення в Кіровоградській області
Під час засідання Світлана Кравцова вручила Максиму Баланенку Подяку – за вагомий внесок у стабілізацію соціально-трудових відносин в Кіровоградській області та з нагоди 25-річчя утворення Національної служби посередництва і примирення.
Пресцентр ФПО
ТЕРИТОРІАЛЬНА УГОДА
ТЕРИТОРІАЛЬНА УГОДА
між Кіровоградською обласною державною адміністрацією, Кіровоградським обласним об'єднанням організацій роботодавців та Федерацією профспілок Кіровоградської області
на 2020-2022 роки
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Територіальна угода (далі – Угода) укладена на тристоронній основі між Кіровоградською обласною державною адміністрацією, Кіровоградським обласним об'єднанням організацій роботодавців, Федерацією профспілок Кіровоградської області (далі – сторонами) відповідно до Конституції України, законів України «Про колективні договори і угоди", "Про соціальний діалог в Україні", Генеральної угоди, з метою забезпечення збалансованості інтересів працівників, роботодавців та влади, удосконалення економічних, виробничих,соціально-трудових відносин, поліпшення якості життя, підвищення добробуту і поліпшення умов життєдіяльності населення області та збереження злагоди у суспільстві.
Сторони визнають повноваження одна одної і зобов'язуються у співпраці дотримуватись взаємоповаги до інтересів партнерів, паритетності представництва, рівноправності сторін, взаємної відповідальності і конструктивності в ході виконання даної угоди та при внесені змін чи доповнень до неї.
Сторони визнають Угоду як правовий акт соціального діалогу з узгодженими нормами діяльності Сторін, що визначають їх позиції і зобов'язання в межах своїх повноважень.
Угода набирає чинності з дня її підписання і діє до укладення нової, або перегляду цієї Угоди.
У період дії Угоди Сторони можуть, за взаємною домовленістю, вносити до неї зміни і доповнення.
За 3 місяці до завершення строку, на який укладено Угоду, Сторони розпочинають переговори з укладення Територіальної угоди на новий строк. У разі коли переговори з укладення Угоди на новий строк не завершені протягом 3 місяців, її дія продовжується на строк переговорів, який визначається Сторонами.
Угоду укладено на 2020-2022 роки
Угода набирає чинності з дня її підписання і діє до укладення нової, або перегляду цієї Угоди.
У період дії Угоди Сторони можуть, за взаємною домовленістю, вносити до неї зміни і доповнення.
За 3 місяці до завершення строку, на який укладено Угоду, Сторони розпочинають переговори з укладення Територіальної угоди на новий строк. У разі коли переговори з укладення Угоди на новий строк не завершені протягом 3 місяців, її дія продовжується на строк переговорів, який визначається Сторонами.
У випадку реорганізації Сторін, які підписали Угоду, повноваження і зобов'язання щодо виконання норм Угоди переходять до правонаступника.
Зміни до Угоди вносяться після попередніх переговорів, за взаємною згодою сторін.
РОЗДІЛ І
РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ І ВИРОБНИЦТВА ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗРОСТАННЯ ПРОДУКТИВНОЇ ЗАЙНЯТОСТІ, ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА СТВОРЕННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
Сторони вважають, що головною метою соціально-економічного розвитку області є забезпечення конкурентоспроможності й інноваційної спрямованості економіки на основі модернізації, розвитку інновацій, підвищення експортного потенціалу, виведення на зовнішні ринки продукції з високою часткою доданої вартості, а також підвищення рівня зайнятості, якості життя та добробуту населення області.
Сторони домовилися:
1). забезпечувати захист інтересів місцевих товаровиробників та сприяти їм в розробці і реалізації сучасних інвестиційних проектів, розвитку зовнішньоекономічної діяльності, налагодженні нових господарських зв'язків, розміщенні державних замовлень на виробництво, розгортанні кооперативних зв'язків між підприємствами-товаровиробниками на внутрішньому ринку області;
2). об'єднати зусилля у напрацюванні спільної позиції та здійснювати підготовку звернень до центральних органів влади щодо розв'язання проблемних питань в економічній і соціальній сферах області на загальнодержавному рівні;
3). під час розробки Програми економічного і соціального розвитку області на відповідний рік, Стратегії розвитку Кіровоградської області на 2021-2027 роки та стратегій розвитку громад на середньостроковий період, формування проектів місцевих бюджетів на відповідний рік враховувати позиції Сторін щодо основних напрямів розвитку галузей економіки та соціальної сфери області;
4). здійснювати оперативне виявлення проблемних питань та причин, що перешкоджають ефективній виробничо-економічній діяльності місцевих товаровиробників та сприяти вчасному їх розгляду, а при потребі розробляти та вносити пропозиції до центральних органів виконавчої влади щодо їх вирішення;
5). у межах компетенції та визначених чинним законодавством повноважень сприяти реалізації в області державної політики зайнятості, зниження рівня безробіття, ефективного використання трудових ресурсів, здійснення заходів, передбачених програмою зайнятості населення Кіровоградської області;
6). сприяти формуванню регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів з урахуванням потреб ринку праці;
7). вживати попереджувальні заходи з недопущення масового необґрунтованого вивільнення працівників підприємств, безпідставного скорочення робочих місць;
8). у разі виникнення об'єктивних причин, через які неминучі звільнення працівників за ініціативою роботодавця, проводити попередні консультації з виборними профспілковими органами, письмово попереджувати їх не пізніше, ніж за три місяці до зазначених дій, з економічним обґрунтуванням та з переліком розроблених заходів щодо забезпечення зайнятості працівників, які підлягають вивільненню, або проведення професійної перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників у період їх неповної зайнятості та працівників, які перебувають під загрозою вивільнення;
9). вживати заходи щодо недопущення використання найманої праці без належного оформлення трудових відносин, створювати сприятливі умови для легалізації виплати заробітної плати, проводити інформаційно-роз'ясню-вальну роботу про ризики та негативні наслідки нелегального працевлаштування;
10). розробляти спільні дієві заходи, спрямовані на вдосконалення соціальної політики та запобігання відтоку трудових ресурсів з регіонального ринку праці за рубіж, інші регіони України;
11). сприяти працевлаштуванню випускників професійно-технічних та вищих навчальних закладів, а також громадян, які нездатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці і потребують соціального захисту, а саме : інвалідів, жінок, молоді;
12). спрямовувати зусилля на удосконалення системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації, професійного навчання працівників та професійної орієнтації населення, умов здійснення наставництва шляхом впровадження дуальної форми здобуття освіти, створення та розвитку центрів професійного навчання при організаціях роботодавців/підприємствах, впровадження та стимулювання системи наставництва на виробництві.
2. Обласна державна адміністрація зобов'язується:
1). забезпечувати ефективне використання природних, трудових і фінансових ресурсів;
2) залучати Сторони роботодавців та профспілок до участі у розробці проектів програми економічного і соціального розвитку області на відповідний рік, стратегії розвитку Кіровоградської області на 2021-2027 роки та забезпечувати їх виконання;
3). під час розробки програм економічного і соціального розвитку області на відповідні роки передбачати реалізацію конкретних заходів, які сприятимуть сталому розвитку бізнесу;
4). здійснювати заходи, у межах повноважень, по посиленню мотивації населення до легальної зайнятості та підвищення державних гарантій в оплаті праці, зокрема, шляхом проведення на постійній основі інформаційно-роз'яснювальної роботи щодо переваг легальних трудових відносин, підвищення ефективності державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про працю та зайнятість населення;
5). реалізовувати державну політику у сфері промисловості, сприяти:
створенню умов для поширення кооперації між суб'єктами малого та середнього підприємництва та великими підприємствами;
введенню в дію нових потужностей на промислових підприємствах області, відновленню роботи підприємств, що призупинили діяльність;
збільшенню кількості інноваційно-активних підприємств, освоєнню нових видів продукції та впровадженню нових технологій;
зменшенню кількості збиткових підприємств усіх форм власності;
6). сприяти активізації інвестиційної діяльності підприємств області щодо залучення різних джерел інвестиційних ресурсів з метою реалізації соціально значущих для області інвестиційних проектів, а також на впровадження нових технологій та технічне переобладнання підприємств;
7). аналізувати підсумки роботи галузей економіки області, підприємств і організацій всіх форм власності та в межах своїх повноважень вживати заходи щодо поліпшення їх діяльності;
8). систематично здійснювати аналіз причин зупинення роботи підприємств, зменшення обсягів виробництва і послуг та порушувати перед органами, уповноваженими управляти ними, питання про вжиття заходів щодо поліпшення їх діяльності;
9). забезпечувати реалізацію державної регуляторної політики. розробляти прозорі та ефективні заходи підтримки суб'єктів господарювання, діяльність яких відповідає пріоритетним напрямам розвитку економіки області або має важливе соціальне спрямування;
10). створювати умови для розвитку підприємств малого і середнього бізнесу та індивідуального підприємництва, становлення в них колективно-договірних відносин;
11). забезпечити опрацювання та врахування пропозицій організацій профспілок та роботодавців під час визначення проблемних питань розвитку області та їх розв'язання на регіональному і державному рівнях;
12). сприяти насиченню продовольчого ринку області товарами місцевого виробництва;
13). забезпечити, в межах повноважень, здійснення контролю за діяльністю керуючих санацією підприємств в частині виконання умов трудового законодавства, колективних договорів, положень Генеральної, галузевих, територіальної угод;
14). забезпечити гласність вибору підрядних організацій для будівництва об'єктів за конкурсом;
15). рекомендувати органам місцевого самоврядування у межах чинного законодавства передбачати в місцевих бюджетах кошти на забезпечення функціонування підприємств, що виробляють та/або надають житлово-комунальні послуги.;
16). вживати заходи щодо проведення своєчасних та в повному обсязі розрахунків з підприємствами, організаціями за виконані роботи, надані послуги відповідно до укладених договорів, замовниками яких є місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та бюджетні установи, що утримуються за кошти місцевих бюджетів;
17). вживати заходів щодо запобігання банкрутству підприємств, що мають стратегічне значення для держави і області, з урахуванням положень Закону України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання»;
18). з метою зменшення професійно-кваліфікаційного дисбалансу на ринку праці проводити систематичну профорієнтаційну роботу, спрямовану на вибір професій, які користуються попитом на ринку праці області;
19). надавати пропозиції щодо формування державного замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів з урахуванням потреб ринку праці;
20). вживати заходів щодо сприяння забезпеченню молоді першим робочим місцем, стимулювання створення роботодавцями додаткових робочих місць для соціально незахищених верств населення;
21). рекомендувати органам місцевого самоврядування передбачати в місцевих бюджетах видатки для фінансування організації громадських робіт для безробітних громадян;
22). вживати заходи для створення нових робочих місць, у тому числі за рахунок розширення форм застосування праці у сфері громадського обслуговування населення;
23). інформувати Сторони Угоди про стан реалізації програми зайнятості населення Кіровоградської області, у разі надходження письмового запиту;
24). складати баланс трудових ресурсів області, попиту і пропозиції робочої сили на підприємствах, їх професійної спрямованості і рівня кваліфікації працівників, відповідно до тенденцій демографічного розвитку області та інформувати про це Сторони.
25). з метою вжиття заходів щодо запобігання різкому зростанню безробіття, під час масового вивільнення працівників створювати спеціальні комісії у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2013 №305 «Про затвердження Порядку утворення спеціальних комісій для вжиття заходів щодо запобігання різкому зростанню безробіття під час масового вивільнення працівників».
3. Сторона роботодавців зобов'язується:
1). вживати заходи щодо сприяння роботодавцям у прискоренні оновлення основних засобів з метою підвищення конкурентоспроможності підприємств, створення сучасних робочих місць та залучення інвестицій шляхом використання всіх джерел інвестиційних ресурсів;
2). сприяти впровадженню альтернативних джерел енергозбереження та енергозберігаючих технологій на виробництві;
3). рекомендувати роботодавцям систематично розробляти заходи щодо підготовки і підвищення кваліфікації кадрів, у тому числі безпосередньо на виробництві, поширювати професійні знання та досвід;
4). сприяти роботодавцям в організації та проведенні виробничого навчання та виробничої практики для учнів установ професійно-технічної освіти та студентів вищих навчальних закладів відповідно до укладених договорів між підприємствами та установами освіти. Поширювати в середовищі роботодавців інноваційні форми та передовий довід з організації виробничого навчання;
5). здійснювати моніторинг відносно своєчасного надання роботодавцями інформації територіальному центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції облдержадміністрації, про потребу у працівниках та про наявність вакансій, а також про можливе зупинення (скорочення) виробництва;
6). опрацьовувати з роботодавцями питання включення до колективних договорів умов про:
виділення коштів на професійну підготовку або перепідготовку робочих кадрів;
запровадження програм та міжнародних стандартів соціальної відповідальності бізнесу.
4. Профспілкова сторона зобов'язується:
1). всебічно сприяти реалізації в області економічних реформ, додержанню чинного законодавства, норм і положень Генеральної, Територіальної, галузевих угод та колективних договорів на підприємствах;
2). проводити моніторинг законодавства України з визначеної Угодою сфери питань та вносити пропозиції до центральних органів влади щодо його вдосконалення, виходячи з практики територіального застосування;
3). забезпечити активну участь членів профспілок у заходах, спрямованих на подолання наслідків економічної кризи, та її упередження виникнення в подальшому, підвищення якості продукції та продуктивності праці, раціонального використання економічних та технологічних ресурсів;
4). у випадках ліквідації, реорганізації, банкрутства підприємств забезпечити захист прав і гарантій працівників, своєчасне їх звернення до суду;
5). завчасно інформувати соціальних партнерів про заплановані заходи профспілок, які можуть вплинути на виробництво, у тому числі щодо проведення масових акцій протесту (мітинги, демонстрації, пікетування, страйки, тощо);
6). брати участь у підготовці пропозицій та формуванні проектів програми економічного і соціального розвитку області на відповідний рік та стратегії розвитку Кіровоградської області на 2021-2027 роки, забезпечувати їх реалізацію;
7). вживати заходів для підтримки:
- осіб перед пенсійного віку;
- жінок, які мають двох і більше дітей;
8). вимагати від роботодавців укладання колективних договорів на підприємствах усіх форм власності, в яких передбачати заходи щодо розвитку виробництва, підвищення його ефективності та конкурентоспроможності. Інформувати Головне управління Держпраці у Кіровоградській області про ухилення від участі у переговорах щодо укладення чи доповнення колективних договорів, угод або порушення і невиконання колективних договорів;
9). надавати безкоштовну юридичну допомогу працівникам, трудовим колективам, проводити навчання профактиву, працівників господарських органів з питань чинного законодавства, що регулює соціально-економічні, виробничі та трудові відносини;
10). запобігати фактам необґрунтованого (без попереднього узгодження з виборними профспілковими органами), вивільнення працівників на підприємствах;
11). здійснювати громадський контроль за додержанням законодавства з питань праці та зайнятості (працевлаштування на роботу, звільнення, скорочення чисельності штату працівників, надання пільг та гарантій у процесі вивільнення реорганізації, ліквідації підприємств);
12). вживати дієвих заходів щодо підвищення престижності робітничої професії на підприємствах;
13). інформувати працівників підприємств про зміни законодавства з питань праці та зайнятості.
Традиційний правовий західТрадиційний правовий захід ФПО – КозловійФПО – Козловій ПРИЗУПИНЕННЯ ДІЇ ПОЛОЖЕНЬ КОЛЕКТИВНОГО ДОГОВОРУПРИЗУПИНЕННЯ ДІЇ ПОЛОЖЕНЬ КОЛЕКТИВНОГО ДОГОВОРУ ЩОДО ПЕРЕРАХУВАННЯ КОШТІВ РОБОТОДАВЦЯ НА КУЛЬТУРНО-МАСОВУ, ФІЗКУЛЬТУРНУ ТА ОЗДОРОВЧУ РОБОТУ НА ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ Шановні представники органів місцевого самоврядування!Шановні представники органів місцевого самоврядування! Спрощений режимПризупинення дії положень колективного договору щодо перерахування коштів роботодавця на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу на період воєнного стану На «гарячу профспілкову лінію» звертаються з питанням чи автоматично призупиняється дія положень колективного договору в частині перерахування профспілковій організації коштів роботодавцем на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу у період воєнного стану.
Згідно зі статтею 10 КЗпП України, колективний договір укладається на основі чинного законодавства, прийнятих сторонами зобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин і узгодження інтересів трудящих, власників та уповноважених ними органів. Відповідно до статті 13 КЗпП України та статті 7 Закону України «Про колективні договори і угоди», зміст колективного договору визначається сторонами. Статтею 13 КЗпП України визначено, що у колективному договорі встановлюються взаємні обов`язки роботодавця та працівника, зокрема, щодо встановлення форм, системи, розмірів заробітної плати і інших видів трудових виплат (доплат, надбавок, премій і т.д.). Колективним договором встановлюються додаткові, порівняно з чинним законодавством і угодами, гарантії. Норми Законів України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (далі – Закон про профспілки), «Про колективні договори та угоди» узгоджені з вимогами Податкового кодексу України (стаття 133), які встановлені для неприбуткових організацій (громадських формувань, до яких належать профспілкові організації), в частині вимог, що неприбуткова організація має витрачати усі отримані доходи для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (статутами). Профспілкові організації мають керуватися в своїй діяльності найперше своїм Статутом. Саме у статутах визначено напрями використання доходів профспілкової організації, серед яких значаться також і кошти роботодавця на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу. У відповідності до статті 44 Закону про профспілки, статті 250 КЗпП України, роботодавці зобов'язані відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно- масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективними договорами та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці з віднесенням цих сум на валові витрати, а у бюджетній сфері - за рахунок виділення додаткових бюджетних асигнувань. Отже, у колективному договорі повинно бути зазначено конкретний розмір відрахувань та періодичність (отрок) їх перерахування. Такі норми містяться і в Галузевій угоді. Оскільки зазначені кошти перераховуються на підставі колективного договору та відповідно до статті 9 Закону України «Про колективні договори і угоди» поширюються на всіх працівників підприємства незалежно від того, чи є вони членами профспілки, відтак і заходами по культурно-масовій, фізкультурній і оздоровчій роботі охоплюються усі працівники підприємства незалежно від членства у профспілці. Тим більше, відрахування роботодавець проводить, виходячи із загального фонду оплати праці працівників підприємства. У відповідності до пункту 2 статті 14 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-IX (далі – Закон №2136), на період дії воєнного стану призупиняється дія статті 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" та відповідні норми колективних договорів. Відповідно до статті 11 Закону № 2136, на період воєнного стану дія окремих положень колективного договору може бути зупинена за ініціативою роботодавця. У Коментарях Мінекономіки до Закону України від 15 березня 2022 р. № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» зазначено, що разом з тим вважають, що з метою забезпечення захисту трудових прав працівників, роботодавцю доцільно перед прийняттям такого рішення провести відповідні консультації зі стороною працівників та поінформувати її про прийняте рішення. Випадки та порядок призупинення (зупинення) повинні визначатися у самому колективному договорі та повинні бути оформлені відповідними локальними документами. У випадку відсутності такого локального документу (наказу або розпорядження), норми колективного договору не будуть вважатися призупиненими або поновленими. Звертаємо увагу, що на період воєнного стану сторони колективного договору можуть також домовитися і про зменшення розміру перерахування коштів первинним профспілковим організаціям на культурно - масову, фізкультурну і оздоровчу роботу. При цьому також обов’язково необхідно це оформити локальним документами. Правовий інспектор праці Департаменту правового захисту апарату ФПУ Оксана ЗАЙЦЕВА Останнє оновлення (Четвер, 07 грудня 2023, 08:20) |