Архів новин
2019
Листопад
ПнВтСрЧтПтСбНд
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301

На крилах 48 весни молодих учителів Кіровоградщини

На крилах 48 весни молодих учителів Кіровоградщини
Зльоти молодих учителів області, яким уже виповнилося 48 років, стали невід'ємною частинкою життя і обкому профспілки працівників освіти і науки України (він дає їм старт), і усього учительства краю. Зліт – це не просто добра традиція, а майданчик для знайомств, спілкування й обміну досвідом, презентація здобутків освітян і шкільних колективів. Тільки замислитися: ті вчителі, які були героями перших зльотів, сьогодні передають естафету молодим колегам. Цьогорічний зліт був присвячений 80-річчю утворення області та 100-річчю від дня народження педагога-земляка І. Г. Ткаченка.DSC04261 81ffa
Свою ходу зліт розпочав із обласного музично-драматичного театру. Молодих учителів вітали голова обласної ради Олександр Чорноіваненко, перший заступник голови ОДА Сергій Коваленко, начальник управління освіти і науки, молоді та спорту ОДА Володимир Таборанський, ректор ДЦПУ ім. Винниченка Олег Семенюк, директор обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Людмила Корецька. DSC04262 c04fcВони говорили про відповідальну місію вчителя, про реформи, які відбуваються у школі. І саме, розбудовуючи нову українську школу, вчительство повертається до творчої спадщини видатних педагогів-земляків Василя Сухомлинського та Івана Ткаченка, напрацьовує освітні системи у фокусі яких буде дитиноцентризм. Якщо для учителя будуть створені умови, він готовий зробити диво: навчати, виховувати, вкладати у дітей душу. Сьогодні обласна влада системно працює над тим, щоб освітянам працювалося комфортно, а школи поповнювалися сучасним обладнанням.DSC04267 92b6e
Про те, яку системну роботу з молодими вчителями проводить обком профспілки працівників освіти і науки, розповів в. о. голови обкому профспілки Сергій Петров. Він відзначив, що молоді освітяни роблять перші кроки не лише у професії, а й у пошуковій, інноваційній та громадській діяльності. У свій час обком профспілки започаткував саме для такої активної молоді обласну премію ім. І. Г. Ткаченка. За 15 років її удостоїлися більше 120 чоловік. DSC04266 be1fbОбком профспілки напередодні зьоту провів анкетування, отримавши, позитивні відгуки про перші кроки на роботі, адаптацію, умови праці та, з'ясувавши, які у них є проблеми. А вони типові: низька оплата праці у молодих вчителів та здебільшого відсутність житла. Над цими проблемами й працюватиме обком профспілки, залучаючи владу.
Кульмінаційним моментом зльоту стала передача естафети передового педагогічного досвіду молодим учителям. Побували учасники зльоту й у важливому для їхньої подальшої освітянської діяльності закладі – обласному інституті післядипломної педагогічної освіти, адже саме тут підвищуватимуть кваліфікацію.
Далі маршрут молодих вчителів проліг до опорного навчального закладу «Богданівська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. І. Г. Ткаченка. Хвилюючим був перегляд фільму про Ткаченка, де прозвучав фрагмент із його голосом. Феномен педагога-новатора в тому, що він створив власну систему навчання, яка випередила вітчизняну педагогіку. Він ініціював організацію учнівських навчально-виробничих бригад, перетворив школу у науково-педагогічну лабораторію трудового навчання, виховання і професійної орієнтації України, розробив Кодекс правил поведінки. Мріяв створити містечко юності. Герой Соціалістичної Праці, заслужений учитель України, кандидат педагогічних наук – це далеко не повний перелік відзнак учителя-новатора. Про використання спадщини Ткаченка в умовах реформування освіти розповіла начальник відділу освіти Знам'янського району Віта Сидоренко, а сільський голова Анатолій Іващук, учень Івана Ткаченка розкрив образ феноменального вчителя, компасом якого була сумлінна праця. Він умів згуртувати і дорослий, і дитячий колективи навколо себе, захопити не тільки своїм предметом математики, а й позакласними справами. Його мета була – не лише дати знання учням, а й підготувати їх до життя, дати їм трудові навички. Багато зробив для розвитку села.


Як зазначив директор Богданівської школи Сергій Бойчук, йому пощастило, що рецензентом його дипломної роботи був Іван Гурович. Коли випускник назвав комісії свого рецензента і його регалії, у жодного члена не виникли питання - і червоний диплом був забезпечений. Тоді молодий педагог мав можливість вибирати місце роботи. Обрав Богданівку, де знову пощастило – працювати із Ткаченком і навіть жити поруч із ним. Одну настанову Івана Гуровича запам'ятав на все життя. У 22 роки давав відкритий урок, дуже хвилювався, а наставник заспокоїв: ті люди, які сидять у вас на уроці, до нього не готувалися, тож ви краще знаєте предмет і тримайтеся вільно.
Іван Ткаченко у 25 років став директором школи і 35 років очолював заклад. Побудував дві школи, сьогодні вони наповнені, навіть є паралельні класи, і працюють за його наказами і традиціями. Опорна школа може похвалитися високим рівнем знань, переможцями всеукраїнських олімпіад, торік мали випускника, який набрав по ЗНО 200 балів. Унікальність школи і в тому, що вона виростила двох міністрів освіти, двох ректорів вишів. За часів Івана Гуровича школа славилася трудовим навчанням, потім змінилися умови господарювання, тож вектор діяльності став іншим – почали співпрацювати із ДП «Чорноліський лісгосп». Уже 13 років діє шкільне лісництво, яке цього року визнане кращим в Україні.
Завкафедрою біології КДЦПУ, професору Надії Калініченко пощастило навчатися у школі творчо працюючих директорів, яку очолював Іван Ткаченко, відвідувала його блискучі уроки. Вражало, що усі діти були на уроці задіяні. Стало легендою, коли учні хвалилися, що навчалися математиці у Івана Гуровича. Вона уперше побачила у Богданівській школі, що таке уроки образотворчого мистецтва. «Минули роки, а переді мною стоїть картинка, як діти малювали веселку, добирали тони і напівтони. Краса дивувала скрізь, зокрема виставки робіт учителів, учнів та батьків. Іван Гурович тоді із нас, слухачів школи, виліпив новаторів, експериментаторів, гідних керівників навчальних закладів, майже половина з них захистили дисертації і створили авторські школи».
Молодий спеціаліст Богданівської школи, лауреат премії ім. Ткаченка Ілона Молчанова, можна сказати, той зразок, який хотів бачити серед послідовників Ткаченко. Ерудована, досконало володіє своїм предметом – української мови та літератури, тож буквально з перших слів заполонила увагу присутніх. А вела мову вона про образ вчителя: яким він має бути, щоб достукатися до дитячих сердець.
Вчитель Богданівської школи Наталія Бурштрук зачитала звернення до молодих вчителів, для яких спадщина Івана Ткаченка повинна стати дороговказом, а найбільша нагорода вчителю – це продовжити себе у наступних поколіннях.
Побували молоді вчителі й у НВК «Павлиська ЗШ І-ІІІ ступенів-ліцей ім. Сухомлинського та музеї В. О. Сухомлинського. (Видатні педагоги Василь Сухомлинський та Іван Ткаченко товаришували, ділилися роздумами, досвідом роботи). Директор школи Валентина Деркач наголосила, що з плином часу не втрачає цінності неоціненна спадщина В. О. Сухомлинського і понині заклад називають школою радості і добротворення. Директорську роботу Василь Олександрович розпочав із підбору кадрів, формування колективу однодумців. Він жив і працював заради майбутнього, тому й виявився сучасним. Велику увагу приділяв урокам мислення серед природи, наголошував на вихованні у дітей любові до рідного краю. (І сьогодні вчителі початкових класів у будь-яку пору року організовують уроки на природі). Підсумковим етапом таких уроків було складання казок. (Сухомлинський сам любив складати казки й залишив у спадок 1,5 тис. оповідань-мініатюр та казок). Видатний педагог привчав дітей до книги – у школі панував культ книги.
Зберігаючи надбання з фізичного виховання Сухомлинського, колектив використовує розроблені ним рекомендації щодо удосконалення фізичного виховання та зміцнення здоров'я школярів. На базі школи створено фізкультурно-спортивний клуб, традиційно проводяться спортивні свята. Зберігаються і трудові традиції. Кожен першокласник, переступивши поріг школи, висаджує дерево. Озеленення теж іде від Василя Олександровича – він заклав сад матері, збудував теплицю, яка діє й донині. Продовжуються і започатковані ним свята квітів, урожаю, висаджування дерев випускниками. Так з'явилися алеї каштанова, липова... Павлиська школа визнана опорною з питань впровадження спадщини Сухомлинського, тому тут проводяться заняття районних шкіл передового досвіду, творчих груп, всеукраїнські педагогічні читання, науково-практичні конференції (щороку - всеукраїнська конференція для студентів педагогічних вишів).
Валентина Федорівна розповіла про співпрацю Китайської народної республіки із Павлиською школою. Китайське учительство шанують видатного українського педагога, вивчають його спадщину, а школи борються за звання носити ім'я Сухомлинського.
Обласний зліт став справжнім містком між багатою педагогікою минулого та сучасною. Тобто після візитів до Богданівської та Павлиської шкіл, де й сьогодні пульсують ідеї славних педагогів, учасники зьоту ознайомилися з діяльністю КЗ НВО «Спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад: школа І ст. «Гармонія» - гімназія ім. Шевченка – центр позашкільного виховання «Контакт» Кропивницької міськради. Директор НВО, кандидат педагогічних наук Галина Война продемонструвала, наскільки заклад є інноваційний і наскільки він іде у ногу з часом. З 1-го класу учні вивчають поглиблено англійську мову, а з 5-го – дають право батькам вибирати, яку мову вивчатимуть діти. Досить потужна в закладі кафедра англійської мови – навчання відбувається за проектними методиками і уже третій рік як перейшли на найновітнішу технологію стем-освіти. Учителі не бояться проектної роботи, виходу на міжнародний рівень. Так, вчитель англійської мови Ганна Дудіч увійшла до 50 кращих освітян світу.
Для впровадження інноваційної роботи заклад добре оснащений комп'ютерною технікою. 21 сторіччя вимагає від учителя не викладання окремого предмету, а вивчення того чи іншого явища з різних боків. Уже цього року у навчальних програмах є наскрізні теми. Тобто одна тема проходить наскрізно по різних темах, і вчитель зобов'язаний орієнтуватися в темі з різних точок зору: історії, фізики, літератури... З того розрахунку, що ця тема може дати дитині. Завдяки співпраці з малою академією наук України почала розвиватися дослідницька робота, яка внесла докорінні зміни у викладацьку роботу. Наприклад, разом з дослідницькою групою малої академії виїздили у Монастирище й досліджували каміння. Школярів і вчителів учили розглядати його з різних позицій. Тобто заклад відходить від традиційної освіти до сучасної, готуючи учня до життя і вибору професії.
Крім пізнавальних заходів майстер-класів, у програмі зльоту молодих вчителів були конкурси: стіннівок та «Міс-освітянка-2019» і «Містер освітянин-2019». Корону «Міс-освітянка» завоювала Любов Нагернюк (Світловодськ), а титул «Містер освітянин» розділили Владислав Синявський (Кропивницький) і Владислав Скрипник (Світловодський район).
Марія Іванова.