Про відтермінування Закону №2620
Про відтермінування Закону №2620
Як відомо, Законом №2620 передбачено припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду в областях, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України та його територіальних органів з 1 січня 2023 року. Наслідки очікуються не зовсім райдужні.
Федерація профспілок Кіровоградської області не раз висловлювала свою позицію щодо такої реорганізації. І знову ФПО стурбована порушенням прав працюючих осіб та осіб, що отримали ушкодження здоров'я при виконанні трудових обов'язків, які відбудуться після набрання чинності Закону України від 21.09.2022 №2620-IX «Про внесення змін до Закону «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» в період дії воєнного стану та нестабільної фінансово-економічної ситуації.
І з цього приводу ФПО звернулася до обласної ради з таким проханням: «З метою недопущення порушення законодавства, деструктивних процесів у системі соціального страхування та забезпечення виконання Фондом своїх зобов'язань перед застрахованими особами, потерпілими внаслідок нещасного випадку на виробництві, особами з інвалідністю, просимо Вас на найближчій сесії Кіровоградської обласної ради розглянути порушене питання та прийняти рішення звернутись до Верховної Ради України та Уряду й ініціювати внесення змін до Закону №2620, відтермінувавши дату набрання чинності з 1 січня 2024 року».
Що унеможливлює реорганізацію? Частиною 3 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону№2620 визначено, що до завершення заходів, пов'язаних із приєднанням до Пенсійного фонду України соціального страхування України та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених цим Законом, забезпечують у межах компетенції виконавча дирекція та робочі органи Фонду соціального страхування України.
Але при цьому не враховано, що вищим органом управління Фонду соціального страхування України є його правління. Положенням про виконавчу дирекцію Фонду не передбачено її повноважень щодо передачі майна та справ Фонду.
Зважаючи на це, виконавча дирекція Фонду не може виконати постанову КМУ від 15.11.2022 №1289 «Про внесення змін до Положення про Пенсійний фонд України», пунктом 3 якої виконавчій дирекції Фонду рекомендовано здійснити інвентаризацію особових справ потерпілих від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань (членів їх сімей), баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення щодо ведення обліку та здійснення страхових виплат та передати до 20 листопада 2022 року Пенсійному фонду України перелік програмного забезпечення, що використовується для виконання функцій Фонду соціального страхування, із зазначенням програмно-технічних комплексів, призначених для ведення обліку та здійснення страхових виплат, опис та структуру баз даних, технічну документацію, перелік та основні характеристики технічних засобів, включаючи центри обробки даних та збереження інформації. Як наслідок, з 1 січня 2023 року Пенсійний фонд України не матиме можливостей здійснювати відповідні виплати. Такі дії однозначно призведуть до соціального колапсу та зростання невдоволення з боку громадян.
Крім того, Кабмін заблокувавши роботу правління Фонду шляхом виведення з його складу осіб уповноважених представляти інтереси держави самостійно вніс зміни до бюджету Фонду на 2022 рік постановою від 08.10.2022 №1133, які не були схвалені правлінням Фонду та не подавалися до Міністерства соціальної політики України для внесення КМУ на затвердження.
Як результат, зміни до бюджету Фонду на 2022 рік були затверджені без відповідних розрахунків Фонду, не відображають реальних потреб Фонду у зв'язку з недоотриманням надходжень коштів до бюджету Фонду від сплати ЄСВ на суму 4,1 млрд.грн. в зв'язку з агресією росії і у фінансуванні визначених законом обов'язкових видатків, що ставить під загрозу здійснення страхових виплат застрахованим особам, як за страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, так і за страхуванням тимчасової непрацездатності.
Ще однією з об'єктивних підстав, що унеможливлює реорганізацію під час війни Законом №2620 не встановлено порядок надання та фінансування медичних та соціальних послуг, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, реабілітацію у сфері охорони здоров'я, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо.
Для потерпілих на виробництві (це особи інвалідність яких настала під час виконання трудових обов'язків виключно внаслідок шкідливих виробничих факторів) в таких складних життєвих обставинах, які потребують окремої уваги з боку держави в такий скрутний час, з 1 січня 2023 року не визначено за рахунок яких коштів вони отримуватимуть компенсацію для вище перелічених послуг. В Законі №2620 є лише посилання на джерело компенсації – бюджетні програми. Але в Державному бюджеті України на 2023 рік цих коштів не передбачено. Закон №2620 не визначає жодну установу або організацію, яка компенсуватиме витрати за медичними послугами – на Міністерство охорони здоров'я, ні Фонд соціального страхування інвалідів.
Крім того, всупереч законодавству Кабінетом Міністрів України та Пенсійним фондом України готуються проекти рішень щодо уповноваження Пенсійного фонду України на відповідні виплати без наявності справ потерпілих, реєстрів та відомостей про застрахованих осіб, які не може надати виконавча дирекція Фонду, яка не має на те повноважень.
Звертаємо увагу, що з 1 січня 2023 року Пенсійний фонд України не матиме можливостей здійснювати відповідні виплати.
Такі дії однозначно призведуть до соціального колапсу та зростання невдоволення з боку громадян.