Що чекати нинішнім і майбутнім пенсіонерам?
Що чекати нинішнім і майбутнім пенсіонерам?
Як ми повідомляли, у Федерації профспілок області відбувся семінар у рамках співпраці ФПО і головного управління Пенсійного фонду в області щодо законопроекту про пенсійну реформу. Як зазначила заступник начальника головного управління ПФ в області Олена Романченко, законопроект стосується як нинішніх, так і майбутніх пенсіонерів. Для нинішніх пенсіонерів законопроект передбачає осучаснення пенсій. До речі, ПФ уже двічі проводив осучаснення пенсій: з 1 січня 2008 року із застосуванням середньої зарплати за 2006 рік 928 грн. і з 1 травня 2012 року із застосуванням середньої зарплати за 2007 рік 1197 грн. Законопроектом передбачається всі пенсії, які були призначені до 2017 року перерахувати із застосуванням показника зарплати за 2014, 2015 і 2016 роки, тобто за 3 календарні роки, що передують 2017 року, 3764,4 грн. Якщо раніше коефіцієнт стажу враховувався в розмірі 1,35 відсотка, то з 1 жовтня 2017 року він становитиме 1 відсоток. Якщо людина мала 40 років стажу, її пенсія множилася на 50 відсотків (з урахуванням кратності 1,35), то зараз – за 40 років стажу буде 40 відсотків.
З 1 жовтня ц.р. пропонується поновити виплату пенсій працюючим пенсіонерам у повному обсязі. Якщо на сьогодні працюючий пенсіонер отримує 85 відсотків призначеної пенсії, то з 1 жовтня отримуватиме її у повному розмірі.
Визначено так званий перехідний період, наприклад, у людей, які йдуть на пенсію у 2017 році, уже застосовується для обчислення пенсії середня зарплата 3764,4 грн. і коефіцієнт стажу 1,35 відсотка, тому для них осучаснення не проводиться. Для тих, хто буде йти на пенсію у 2018 році, застосовуватиметься середня зарплата за 2 попередні роки і коефіцієнт стажу 1 відсоток. І починаючи з 2019 року, для обчислення пенсії буде застосовуватися середня зарплата за 3 календарні роки, що передують року призначення, і коефіцієнт стажу 1 відсоток. Передбачається щороку, починаючи з 2021 року, проводити осучаснення пенсії, виходячи з нових величин середньої зарплати.
Для осіб, які готуються вийти на пенсію, буде гнучка шкала необхідного страхового стажу для призначення пенсії. На сьогодні для того, щоб людина мала право на пенсію, потрібно мати не менше 15 років стажу. Якщо не буде 15 років стажу, права на пенсію не матиме. Дещо зміщується право на пенсію щодо віку виходу на пенсію. Тобто, у 2018 році для того, щоб вийти на пенсію у 60 років, треба мати 25 років стажу (стаж збільшується з 15 до 25 років). Якщо немає 25 років стажу, а є від 15 до 25 років, то право на пенсію виникає у 63 роки. І починаючи з 2019 року, уже необхідний стаж додається щороку по року. Тобто, у 2019 році потрібно 26 років, у 2020 році – 27 років і т. д. І до 2028 року необхідний страховий стаж – 35 років, щоб вийти на пенсію у 60 років. Якщо стажу менше – від 25 до 35 років, то право виходу на пенсію буде у 63 роки, якщо стажу від 15 до 25 років, таке право наступить у 65 років.
Законом передбачено, що право виходу на пенсію за вислугу років будуть мати особи, які на день набрання чинності цим законом (на 1 жовтня ц. р.), матимуть необхідний стаж роботи, що дає право на пенсію за вислугу років. На сьогодні це 26,5 років. Якщо на 1 жовтня 2017 року є вислуги 26,5
років, людина може скористатися цим правом. Якщо такого стажу немає, то вона працює відповідно до досягнення пенсійного віку.
Мінімальний розмір пенсії на рівні прожиткового мінімуму (тут змін немає) може встановлюватися особам, які мають стажу: жінки - 30 років, чоловіки – 35 років. Ця норма залишилася у законопроекті. Якщо стажу менше, пенсія обраховується пропорційно наявному стажу.
Змінено умови для обчислення пенсії по інвалідності від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. На сьогодні цим особам призначається пенсія за нормами Закону «Про пенсійне забезпечення», який діяв до 2004 року. Законопроектом передбачається, що особи з інвалідністю матимуть право вибору: або вони отримують страхову виплату втраченого заробітку відповідно до ЗУ «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування», або отримують пенсію відповідно до закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Для них буде призначатися одна виплата за їхнім вибором. Також передбачається створення міжвідомчої робочої групи із спірних питань, яка здійснюватиме перевірку причини групи, часу настання інвалідності, строк, на який вона встановлюється. І повноваження цієї міжвідомчої робочої групи будуть затверджуватися Кабінетом Міністрів України.
Щодо спеціальних законів, то їх залишається два: ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» і ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб». Відповідно до цих законів будуть призначатися пенсії на умовах, які дещо відрізняються від умов, які передбачені загальним законом.
Начальник управління електронних реєстрів Олена Пархоменко зупинилася на змінах, які пропонується внести у ЗУ «Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Запропоновано звільнити роботодавців від щомісячного відшкодування пільгових пенсій, за умови, що такі пенсії залишаються. (На сьогодні роботодавці, які мають працівників, котрі працюють за Списком 1, 2, відшкодовують ПФ щомісячно витрати на пенсію таким особам). Але для таких роботодавців збільшується єдиний соціальний внесок на 15 відсотків на фонд оплати працівників, які працюють за Списком 1, і на 7 відсотків (до ставки плюс 7) – на фонд оплати тих, хто працюють за Списком 2. У ЗУ «Про збір та облік єдиного соціального внеску» визначена нова категорія осіб, які підлягають соціальному страхуванню. Це – члени фермерських господарств. На сьогодні вони мають право брати добровільну участь. У разу прийняття цього закону соціальне страхування для цієї категорії осіб буде обов'язковим і, відповідно, вони тепер підлягають страхуванню і на випадок безробіття, і на випадок тимчасової втрати працездатності, і від нещасних випадків, і на пенсійне страхування.
Що стосується фізичних осіб-підприємців. Ті особи, які обрали спрощену систему оподаткування, платники І групи єдиного податку, мають право сплачувати єдиний внесок у розмірі 50 відсотків від мінімального страхового внеску. Такі особи мають 15 календарних днів страхового стажу. Нормою законопроекту ця позиція вилучається. Всі фізичні особи-підприємці будуть зобов'язані сплачувати мінімальний страховий внесок. Разом з тим, фізичні особи –підприємці, які є пенсіонерами за віком, особи з інвалідність та особи, які досягли пенсійного віку згідні зі ст. 26 ЗУ «Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та отримують пенсію або соціальну допомогу, звільняються від сплати єдиного внеску.
Вносяться зміни щодо персоніфікованого обліку. Сьогодні реєстр застрахованих осіб, норми якого визначено цим законом, буде передбачати розділ про накопичувальну систему пенсійного страхування і буде створено підсистему електронної трудової книжки. На сьогодні там зберігається інформація про початок трудових відносин та їх закінчення. Пропонується, що туди будуть вноситися відомості про професійну назва роботи та посади, які обіймає працівник. Сьогодні йдуть перемови з організацією роботодавців щодо впровадження пілотного проекту щодо запровадження електронної трудової книжки.
Вносяться зміни щодо добровільної участі у системі пенсійного страхування. Передбачається добровільна участь - не більше 24 місяців. При цьому мінімальний страховий внесок збільшується удвічі за період 1 – 12 місяців, і у півтора рази – за період від 13 – 24 місяців. Сьогодні добровільна участь «коштує» мінімальна зарплата 3200 грн. помножена на 22 відсотки єдиного внеску, тобто, 704 грн. За умови прийняття закону ця вартість збільшиться або удвічі, або у півтора рази.